Собор Архистратига Михаїла
Ангели (др.гр. “ангелос” – “посланець”) у аврамічних релігіях безплодні створіння, що виконують волю Господа. В Біблії неодноразово згадується про ангелів, проте на ім’я названо лише трьох – архангелів Михаїла, Гавриїла, Рафаїла. Решта імен відомі із апокрифічних текстів, зокрема книги Еноха. Також там говориться що архангелів всього є сім. У різних вченнях число ангельських рангів і їх порядок відрізняється. Одним із прийнятих поділів є такий:
1
Серафими (Іс. 6:2-3)
Херувими (1 М. 3:24; Єз. 10; 17:11)
Престоли (Єз. 1:15-21; 10:17)
2
Панування(Кол. 1:16)
Сили(Рим. 8:38 ; Еф. 1:21)
Власті (Кол. 1:16)
3
Начала(Рим. 8:38; Еф. 1:21; Кол. 1:16)
Архангели (Юд. 1:9)
Ангели (Об. 15:1)
Іконопис
Під час катакомбного періоду ангели зображались в білій туніці, прикращеній клавами – нашитими смугами, що символізували благородство. Крила і німби з’явились у VI ст. У цей період архангелів стали зображати в одязі придворних імператора – в далматиках і лорах. У руках держава із зображенням або монограмою Христа та імператорський жезл або лобаріум – бойовий штандарт імператора як символ влади із текстом “Свят Свят Свят” із серафимської пісні (Іс. 6:3).
Ікона Собор Архистратига Михаїла
В українському іконописі найбільш поширеним варіантом ікони “Собор Архистратига Михаїла” є композиція, на якій зображено лише архангелів. Відповідно, досить популярною є іконографія “Собор семи архангелів”. На таких іконах посередині зображений Архистратиг Михаїл, що тримає державу із монограмою Христа (ІС ХС, Х), або мандорлу із образом Еммануїла. Цей символ Конрад Онаш порівнює зі скульптурою давньогрецької богині Ніки, яка тримає в руці зображення імператора. У руках інших бачимо держави із монограмою “С” – скорочено “Свят”, що відображає серафимську пісню (Іс 6:3) “Свят Свят Свят Господь Саваот. Повні небо і земля слави Твоєї!”). Починаючи із 2 пол. XVII все більш популярним стає зображення внизу композиції вогняного серафима, а вгорі – херувимів. Також Михаїл у цьому сюжеті починає малюватись в обладунках і з мечем. Зрідка під ногами в Михаїла бачимо скинутого сатану і його ангелів, що є ілюстрацією до Откровення Івана Богослова: (Откр.12: 7-10) “І сталась на небі війна: Михаїл та його Анголи вчинили зо змієм війну. І змій воював та його анголи,та не втрималися, і вже не знайшлося їм місця на небі.І скинений був змій великий, вуж стародавній, що зветься диявол і сатана, що зводить усесвіт, і скинений був він додолу, а з ним і його анголи були скинені.”
З поч XVIII ст. зустрічаються ікони, де у руках архангелів знаходяться їх атрибути. Так Гавриїл тримає лілію, Рафаїл в правій тримає посудину із ліками, а лівою підводить Тові, що тримає рибу. Уриїл з мечем, Салафіїл зображений в молінні, Єгуїл тримає золотий вінець і бич із трьох шнурів. Варахіїл зодягнений у квітчасті шати, а Єремніїл тримає терези.
Михайло Скоп