Безсрібники і чудотворці Косма і Даміан
Відомо про три пари святих братів, що звалися Космою і Даміаном та вшановуються Церквою в різні дати: Асійські – 14 листопада, Римські – 14 липня, Аравійські – 30 жовтня.
Косма і Даміан Асійські народилися в Асії у Малій Азії не пізніше IV ст. Батько братів, язичник, помер, коли вони були ще дітьми, тому вихованням синів займалася мати-християнка. Згодом брати отримали освіту в галузі лікарства. Почавши лікувати, вони не брали плати за цілительство, адже буквально дотримувалися заповіді Христа: “Уздоровляйте недужих, воскрешайте померлих, очищайте прокажених, виганяйте демонів. Ви дармо одержали, дармо і давайте” (Мт. 10, 8). За це їх було прозвано безсрібниками. Згідно з переказом, коли брати зцілили важкохвору жінку, вона, не бажаючи залишити їх без винагороди, вручила Даміанові три яйця зі словами: “Прийми цей малий дар в Ім’я Животворчої Тройці — Отця, Сина і Святого Духа.” Даміан прийняв їх, аби не відмовити, почувши ім’я Трійці. Косма, дізнавшись про це, вважав, що брат порушив обітницю безвідплатності, й перед смертю заповів, щоб Даміана не ховали біля нього. Коли ж невдовзі помер і Даміан, люди не знали, де поховати його. Лише верблюд, якого брати свого часу вилікували від сказу, промовив людським голосом, вказуючи на необхідність поховати Даміана поруч з Космою. Святі мощі було покладено у Феремані, Месопотамія.
Іконографія
В українських місяцесловах є описи різних трьох пар братів. Так, Асійські брати-близнюки зображаються однаковими юнаками. Аравійські брати відрізняються, бо один безбородий, а інший бородатий. Римські брати безбороді, проте один з них кучерявий. В іконографії часто зустрічається переплетення рис усіх трьох пар святих, що ускладнює точну ідентифікацію, які саме Косма і Даміан зображені. У всіх випадках святі-цілителі тримають ложечки та коробочки з ліками, а інколи євхаристійні чаші. Римські та Аравійські брати зазнали мученицької смерті, тому їхні зображення супроводжуються пальмовими гілками або хрестами. У XVII—XVIII ст. існувала традиція розміщувати ікони братів на одвірках дияконських дверей.
Михайло Скоп