Верховний апостол Петро
Симон, відомий як Петро, жив у Капернаумі, був одруженим і мав дітей. Згідно з синоптичними Євангеліями, він займався рибальством разом із братом Андрієм, коли прийшов Господь і промовив: “Ідіть за Мною, я вас зроблю рибалками людей” (Мт 4:18). Проте, за Євангелієм від Івана, саме Андрій привів брата до Христа. Тоді Ісус назвав Симона Петром: “І привів він його до Ісуса. На нього ж споглянувши, промовив Ісус: “Ти Симон, син Йонин; будеш званий ти Кифа, що означає: скеля” (Ів 1:41-42). Найбільш поширеним стало ім’я апостола, перекладене з арамейської на грецьку – “Петрос”.
Петро став одним з трьох найближчих апостолів Ісуса разом із Яковом та Іваном. Вони були свідками Преображення та молитви Ісуса в Гетсиманському саду. Петро вважається верховним апостолом, про що свідчить Євангелист Матвій: “А Ісус відповів і до нього промовив: Блаженний ти, Симоне, сину Йонин, бо не тіло і кров тобі оце виявили, але Мій Небесний Отець. І кажу Я тобі, що ти скеля, і на скелі оцій побудую Я Церкву Свою, і сили адові не переможуть її. І ключі тобі дам від Царства Небесного, і що на землі ти зв’яжеш, те зв’язане буде на небі, а що на землі ти розв’яжеш, те розв’язане буде на небі!” (Мт 16:16-19). Проте після слів Ісуса про те, що Він має померти і воскреснути, апостол Петро відвів Ісуса і став докоряти, щоб Ісус не казав такого. Ісус відповів: “Відступися від Мене, сатано, ти спокуса Мені, бо думаєш не про Боже, а про людське!”. На Тайній Вечері Петро клявся вірності Ісусові до смерті, на що Господь відповів: “За Мене покладеш ти душу свою? Поправді, поправді кажу Я тобі: Півень не заспіває, як ти тричі зречешся Мене…” (Ів 13:37-38). Коли ж Юда Іскаріот привів вояків затримати Ісуса, Петро дістав меча і кинувся на раба первосвященика, відрубавши йому вухо. Тобто він був готовий віддати своє життя в боротьбі за Господа, проте Ісус наказав не заважати виконувати волю Божу. Коли Ісуса повели на суд, Петро ще довго йшов вслід і чекав на рішення первосвящеників у дворі. Там люди тричі спитали його, чи він не учень Ісуса, на що він клявся, що не знає Його. Тоді ж проспівав півень. Петро зрозумів свій гріх і розкаявся. Саме Петрові Ісус вперше з’явився після Воскресіння (Лк 24:34, 1 Кор 15:5).
Після Вознесіння Петро очолює колегію Дванадцяти апостолів, відкрито проповідує в Єрусалимі, за що потрапляє у в’язницю, звідки його визволяє ангел (Дії 2). Після вбивства Степана, разом із Іваном проповідує в Самарії, а згодом починає хрестити неюдеїв. Помер Петро мученицькою смертю в Римі за наказом імператора Нерона. Його хотіли розп’яти на хресті, проте Петро вважав себе недостойним померти, як Христос, тому попросив страти себе вниз головою. Цікавим фактом є те, що у Римі Петро жив разом із Євангелистом Марком, якого називав своїм сином. Тож, згідно з християнською традицією, Євангеліє від Марка вважається записаною проповіддю апостола Петра.
Іконографія
Іконографія святого Петра сформувалася на найперших етапах іконопису у III-IV століттях. На таких зображеннях прослідковуються виразні портретні риси, що майже не змінились у пізніших епохах, зокрема і в українському іконописі. Зображається він сивим із невеликою круглою бородою та кучерявим волоссям, часто – із залисини. У руці Петро тримає сувій або книгу як символ своїх послань, а в іншій – ключі від Раю, що відсилають до Євангельських слів: “І ключі тобі дам від Царства Небесного…” (Мт. 16:19).
Починаючи з XVIII століття, в українському іконописі зустрічаються зображення Петра з перевернутим хрестом, на якому його розіп’яли. Найчастіше апостол зодягнений у блакитний хітон та жовтий гіматій. Такі кольори мають символічне значення: починаючи від Середньовіччя, коли почалося негативне сприйняття жовтого як кольору зради, Петра стали зображати саме у жовтому гіматії, нагадуючи про його трикратне відречення від Христа (Ів 18:16-27). Блакитний хітон, вірогідно, може символізувати професію рибалки. Окремо слід згадати про поодинокі зображення верховного апостола у ризах папи римського, адже Петро вважається першим папою. Святий Петро як верховний апостол завжди присутній на сюжетах із 12 апостолами. У ряді Моління Петро розміщений першим з-поміж апостолів по праву руку від Христа. На іконах Страшного Суду Петро присутній двічі – серед дванадцяти апостолів та біля воріт Раю, куди пропускає праведників.
Найбільш поширеними сюжетними іконами, у яких апостол займає одну із центральних ролей є “Вручення ключів апостолу Петру”, “Ходіння по воді”, а найчастіше з них – “Розп’яття апостола Петра”.
Михайло Скоп