Мученик Іван Воїн
Іван Воїн, ймовірно, був слов’янином. Він служив у війську імператора Юліана Відступника (361-363 рр.) та, як військовослужбовець, брав участь у переслідуванні християн. Однак Іван таємно підтримував християн, допомагаючи їм уникати облав, навідував їх у тюрмах і надавав підтримку нужденним, скорботним і хворим, незалежно від їхньої віри. Як насліддок, імператор наказав кинути його до в’язниці з наміром стратити. Проте Юліан помер у битві з персами, що призвело до звільнення Івана з тюремного ув’язнення. Святий дожив у праведності до глибокої старості, хоча дата його смерті залишилася невідомою. За легендою, він з’явився у сні праведній жінці, сказавши, що його мощі знаходяться в церкві Івана Богослова в Константинополі.
Іван Воїн користувався глибокою шаною в українському народі, про що свідчить не лише часте зображення в народному іконопису XIX-XX століть, але й велика кількість молитов і ритуалів до святого з різних приводів. Найчастіше до нього зверталися з проханням про віднайдення втраченого, будь то майно, злодій, чи пропалі безвісти. Також молилися за вдалий шлюб або примирення подружжя. Іван Воїн вважається захисником подорожніх, ув’язнених та військовозобов’язаних.
Іконографія
В українському малярстві ікони Івана Воїна практично не зустрічаються до XVIII століття. Впродовж XIX ст. зображення свтого стають дуже поширеними. Це свідчить про культ святого в цей період. Традиційно Іван Воїн зображається як бородатий чоловік із довгим темним волоссям. У правій руці він тримає хрест або пальмову гілку — символи мучеництва (хоча немає документальних даних про фізичне насильство над святим, відомо лише про його ув’язнення). У лівій руці він тримає хресне знамено або спис, а зрідка — щит. Окремий інтерес викликає його вбрання. Практично завжди святий одягнений у червоний плащ, під яким зображені лускаті або суцільні обладунки, а на голові в нього специфічний округлий шолом із страусиними перами. Таке спорядження стилізовано відтворює обладунки кирасирів XVII-XIX століть. Можна припустити, що в народній свідомості цей мужній святий у певному сенсі відображав ідеал шляхетного чоловіка, аналогічний образу Юрія.
Михайло Скоп