Великомученик Георгій
Георгій народився в III столітті в Каппадокії в заможній християнській родині. На військовій службі здобув чин тисячника і став наближеним до імператора Діоклетіана. У віці близько двадцяти років, після смерті матері, успадкував значні статки. Під час переслідувань християн Георгій роздав свої маєтки бідним і відкрито визнав себе християнином перед імператором. Згідно з легендою, після цього його катували вісім днів: колесували на колесі з лезами, кидали в яму з негашеним вапном, перебивали кістки ніг, били жилами, змушували пити отруту. Усі випробування він переніс, здійснюючи під час катувань чудеса, завдяки чому багато свідків повірили у Христа. Напередодні страти святому явився Ісус і обіцяв рай. На світанку імператор запропонував йому врятуватися, зрікшись Христа, та наказав відвести його до храму Аполлона. Підійшовши до статуї, святий перехрестив її. Тоді демон, що знаходився в ідолі, покинув його, після чого всі статуї у храмі зруйнувалися. На це імператор розгнівався і наказав убити Георгія та імператрицю Олександру, яка стала на його захист (у історичних джерелах згадується, що жінку Діоклетіана звали Приска). Обох було страчено через відрубання голови.
Легенда про перемогу Юрія над змієм не пов’язана з життям святого. Її розглядають як символ перемоги християнства над язичництвом, зокрема над практиками людських жертвоприношень. Ця історія має численні варіанти. Наприклад, у Греції перемога над змієм вважається єдиним прижиттєвим чудом святого, тоді як у Московії — посмертним. В останньому випадку Георгій явився з небес.
Згідно з легендою, поблизу Ліванських гір у озері мешкав змій, що нападав на людей. Цар наказав підданим віддавати чудовиську своїх дітей, а зрештою відправив до нього і власну дочку. Проїжджаючи повз, Георгій побачив царівну й вирішив її врятувати. Перехрестивши спис, він закликав Господа і вразив змія освяченою зброєю. За іншою версією, змій підкорився Георгію через його молитву. Тоді святий наказав царівні прив’язати дракона поясом та повести в місто. Містяни жахнулися, але святий запевнив їх у порятунку, якщо вони увірують у Христа. Тоді городяни прийняли віру, а святий обезголовив змія мечем.
Ідея перемоги над змієм була відомою ще до християнства, зокрема в легендах про шумеро-акадського Мардука, Індру, Зевса тощо. Особливо схожою є історія про Персея, що врятував царівну Андромеду від морського змія, а також іконографія фракійський вершник на ім’я Герой. Християнська версія набула унікальних рис, які відобразилися в народній творчості та іконографії. Образ святого Юрія уособлює ідеал чоловіка в добу Середньовіччя. Це – воїн-християнин, що наодинці рятує беззахисну царівну від чудовиська. Георгій зображається як лицар, тобто шляхетний вершник із коштовними обладунками і зброєю. На деяких іконах його кінь має масть в яблука, яка свого часу вважалась найдорожчою.
Іконографія
На іконах “Чудо про Змія” великомученик Георгій є зазвичай суттєво більшим за інші елементи, що підкреслює його значимість. Замок і царівна виглядають мініатюрно. Це спричинено як другорядністю цих образів, так і їх віддаленістю. Часто на іконах зустрічаються анахронізми. Так на стінах фортеці можна побачити зображення вогнепальної зброї у руках захисників міста. Типовим елементом є мандорла із якої сходить благословляюча десниця Господня. Змій на українських іконах є доволі різноманітним, що виражається у наявності чи відсутності крил, лап, характері луски, морди, а іноді – кількістю голів.
Михайло Скоп