Богородиця Фатімська
«Матір Божа Фатімська» (пор. Nossa Senhora de Fátima). Іконографія і культ походить від шести чудесних об’явлень трьом пастушками – Люсії, Жасінті та Франциску. За їх словами, їм двічі являвся ангел Португалії, який закликав молитися особливою молитвою та приносити жертву Всевишньому. Наступного разу діти побачили два спалахи блискавки, після яких на вершині дуба з’явилась Пречиста. Діва послала пастушкам низку пророчих видінь та настанов, покладених в основу «Таємниці Фатіми». У 1930 р. через значне поширення культу Ватикан офіційно визнав ці події як диво та одкровення, яке не суперечить католицьким догматам.
Іконографія Фатімської Богородиці відображає епізоди із чудесних об’явлень, а також інші події, пов’язані із культом. Зображення Пречистої базується на свідченнях десятирічної Люсії про те, що Діва була зодягнена у яскравішу від сонця білу одіж. Її мантія була обведеною золотом і покривала голову Божої Матері, закриваючи волосся і вуха і спадаючи аж до стіп. Туніка також біла, зав’язана на шиї білим ланцюжком. Вона була дивовижно красивою, на вигляд близько 15-18 р. З рук Діви звисала вервиця із перлів і зі срібним хрестиком. Окрім того під ногами Діви зазвичай зображується дуб, сіра або біла хмара, які очевидці бачили під час п’ятого і шостого видіння. Іншим традиційним атрибутом є три голуби, що розміщуються на хмарі. Вони символізують епізод, який відбувся під час паломницької ходи зі статуєю з Кова-да-Ірія до Лісабона у 1946 р. Згідно зі словами очевидців, три голуби, яких хтось випустив у повітря, злетілись під ноги статуї і залишались там аж до повернення до Фатіми. Іноді до фігури також додаються скульптури трьох пастушків.
Три найвідоміші скульптури за мотивами фатімських видінь були створені скульптором Хосе Феррейра Тедімом. Ці твори стали зразком для багатьох тисяч копій та наслідувань. Першою є фігура 1920 р. із санктуарію Кова-да-Ірія, що відповідає іконографічному типу «Діва Марія Розарію», зразком для якої стала статуя Діви Марії XVIII ст. із Лапи. У 1947 р. автор виготовив ще дві скульптури. Перша, відома як «Паломницька Божа Мати», є версією фігури 1920 р. зі змінами, запропонованими сестрою Люсією. Друга є візуально дуже близькою до попередньої, проте відповідає іконографічному типу «Непорочне серце Пречистої Діви Марії». Твори є досить реалістичними, проте вкрай ідеалізованими. Силуети фігур витягнуті і підкреслено делікатні. У поліхромії переважає білий колір та золочення, а обличчя, шия та кисті Діви покриті тілесними кольорами. Такі візуальні риси свідчать про те, які саме ознаки для автора та вірян асоціювались із божественною красою, що має свідчити про свою відмінність від мирського.
Скульптури «Матір Божа Фатімська» у публічному просторі Львова знаходяться на вул. М. Коперника, 40 А, Величковського, 6, О. Луцького, 9А, Братів Міхновських, 41, а також М. Лисенка, 43 та ін. За візуальними характеристиками можна сказати, що всі перелічені фігури належать поч. XXI ст. і є копіями або наслідуваннями різних зразків, співзвучних із творами Х. Ф. Тедіма. Окремо слід розглядати фігури на вул. І. Франка, 48, Круговій, Хорватській, 12. М. Сосенка, 22 А, Пекарській, 69 А, у яких візуальні риси є дещо відмінними. Усі перелічені твори тією чи іншою мірою дозволяють вести мову про те, що продовжують існувати не лише естетичні уподобання, але й уявлення про божественну красу, які відображають оригінальні прославлені скульптури XIX – XX ст. Це особливо помітно на останній із перелічених фігур. Виконана із бронзи у дещо наївному виконанні, вона відображає прагнення наслідувати неокласичні фігури.