Втеча в Єгипет
Подія, описана в Євангелії від Матвія (Мт. 2:13-22), відбувається після того, як три мудреці принесли свої дари Христу. Вони не повернулися до Ірода, щоби вказати йому місцезнаходження Царя, оскільки, попереджені ангелом, пішли іншою дорогою. Тоді праведному Йосипу уві сні явився ангел, що сказав: “Уставай, візьми Дитятко та матір Його, і втікай до Єгипту, і там зоставайся, аж поки скажу тобі, бо Дитятка шукатиме Ірод, щоб Його погубити”. Вночі вони вирушили до Єгипту і залишилися там до смерті Ірода. Євангеліст наголошує, що так здійснилися слова пророка (Книга Осії 11:1): “…Із Єгипту покликав Я Сина Свого”. Коли Ірод зрозумів, що мудреці насміялися з нього, він розлютився і наказав повбивати у Віфлиємі та всій окрузі всіх дітей від двох років і менше, за часом, який він випитав у мудреців. Тоді справдилося пророцтво Єремії (Єр. 31:15): “Чути голос у Рамі, плач і ридання та голосіння велике: Рахиль плаче за дітьми своїми, і не дається розважити себе, бо нема їх”. Після того, як Ірод помер, ангел знову явився Йосипові і наказав повернутися до ізраїльської землі. Але Йосип дізнався, що в Юдеї царем став син Ірода Великого Ірод Архелай, тому побоявся їхати туди. Остережений у сні, він пішов до Галілеї. Святе Сімейство оселилося в місті Назареті, “щоб збулося сказане пророками, що Назорей назветься”.
Апокрифічні тексти дають детальніший опис подій. Зокрема, розповіді про втечу до Єгипту та побиття немовлят знаходимо у Протоєвангелії Якова (II ст.), Арабському (Сирійському) Євангелії дитинства Спасителя (V-VI ст.) та Євангелії Псевдо-Матвія (VI-IX ст.). Протоєвангеліє Якова оповідає, що, коли почалися вбивства немовлят, Марія налякалася і заховала Ісуса в яслах, а Єлизавета взяла свого сина Івана Предтечу і пішла на гору. Проте вона не змогла знайти сховку. Тоді Єлизавета скрикнула: “Горо, горо, впусти матір з чадом!” Гора розкололася і впустила їх. Всередині було світло і Ангел Божий їх охороняв. Тим часом вояки Ірода забігли у Храм, бо думали, що батько Івана, першосвященник Захарія, переховує свого сина. Ірод боявся, що саме малолітній Іван і є Месією, тому Захарію було вбито.
У Євангелії від Псевдо-Матвія знаходимо детальний опис втечі до Єгипту та чудес, вчинених Христом. Розповідається, що окрім Йосипа, Марії та Еммануїла до Єгипту йшли троє синів Йосипа від першого шлюбу і молода дівчина (можливо, повитуха Саломея). У них було два воли і віз із необхідними речами. Сівши спочити біля печери, мандрівники злякалися, бо побачили, що з неї повиходили дракони. Тоді Ісус зійшов з рук Матері. Дракони вклонялися Йому і пішли. Еммануїл сказав, що Він не немовля, а досконалий муж. Далі вони пішли пустелею, де шлях їм вказували леви і леопарди. Якось Марія вирішила відпочити біля пальми. Вона бажала спробувати її плоди, тому Ісус наказав пальмі нахилитися, а тоді – щоб з-під її коренів забило джерело. Врешті, вони прийшли у єгипетське місто Сотин. Святе Сімейство не мало у кого зупинитися, тому пішло до храму. Коли Марія з Сином увійшли, усі поганські ідоли в ньому впали. Жителі міста визнали Ісуса Господом.
Згідно до Сирійського Євангелія, мандруючи пустелею, Святе Сімейство проходило повз табір розбійників. Ті саме розділяли здобич і полонених, коли почули великий гул кінноти царського війська, що з барабанним боєм виступає з міста. Бандити налякалися і розбіглися. Окрім цього, згадується багато чудесних зцілень, які вчинив Ісус у єгипетському краї.
Іконографія
Втечу до Єгипту найчастіше можна зустріти на акафісних, житійних іконах, у празничковому ряді іконостаса (як елемент Різдва або як осібна ікона) або як храмовий образ. Посередині композиції Богородиця, що їде на ослі. Вона тримає маленького Ісуса. Він або повністю запеленаний як новонароджений, або помітно доросліший (внаслідок того, що прихід волхвів відбувся на другий рік життя Ісуса). Осла веде Йосип. Другою рукою, сперши на плече Йосип, несе палицю (або сокиру, пилу тощо), на якій зачеплений кошик або вузлик з пожитками та столярними інструментами. Іноді Святе Сімейство супроводжує ангел. Також на іншому плані зустрічаються сцени апокрифічного повалення ідолів, убивства немовлят та інші. Важливо не плутати із іконографією “Повернення з Єгипту”, де Ісус іде самостійно.
Михайло Скоп