Христос Великий Архієрей
Іконографія базується на текстах Старого і Нового Заповіту. Так про Ісуса як Першосвященника говориться у Псалмах: (Пс. С1Х, 4) : “Ти священик навіки за чином Мелхиседека.” У посланнях апостол Павло коментує пророцтво(Євр 5:5,10):”Так і Христос, не Сам Він прославив Себе, щоб Первосвящеником стати, а Той, що до Нього сказав: Ти Мій Син, Я сьогодні Тебе породив. …і від Бога був названий Первосвящеником за чином Мелхиседековим”. Також він (Євр 7.23) говорить , що настало вічне священство Христа, який замінив смертних священників. (Євр 8 1-2) Бо Христос засів на небесах праворуч престолу величі і Він є Священнослужетелем правдивої скинії, яку спорудив Господь, а не людина.
В українському іконописі Христос-Великий Архієрей зображаютжся в Молільному ряді іконостаса (але ніколи в намісному) Зустрічається від 1 пол 17 ст і набирає великої популярності у 18 ст. Також поширений і в хатніх іконах 19-20 ст.
На таких іконах Ісус зображений в ризах архієрея: саккос (верхній одяг патріархів) великий омофор, палиця (пояс із ромбовидним завершенням, який символізує Слово Боже, яким оперізується архієрей).На голові у Нього єпископська митра або корона-кумілавка. Правицею Він благословляє, а лівою рукою тримає Євангеліє (найчастіше – відкрите). Іноді Христос зображається босим. Він сидить на небесному престолі. Праворуч Нього Богородиця (іноді в короні і зі скіпетром, тоді Вона символізує Церкву (Пс.44) і це сюжет Предста Цариця), а ліворуч – Іван Хреститель. Вони утворюють триморфон. Також можуть бути присутні ангели.
Іноді у Христа зустрічаються атрибути царської влади, як то держава чи скіпетр, що символізує поєднання Його священничого і царського титулу, неодноразово згаданого в Біблії:(Мт. 25.34): “Тоді скаже Цар тим, хто праворуч Його: Прийдіть, благословенні Мого Отця, посядьте Царство, уготоване вам від закладин світу.”,(Ів. 19.14).:”…І сказав Пилат юдеям: Ось, Цар ваш!” (Ів. 19.19): “А Пилат написав і написа, та й умістив на хресті. Було ж там написано: Ісус Назарянин, Цар Юдейський.”(Євр. 7.2): “Авраам відділив йому й десятину від усього, найперше бо він визначає цар правди, а потім цар Салиму, цебто цар миру.”
Слід зауважити, що дослідники дуже часто не розрізняють ікони Христа-Пантократора: “Великий Архієрей” та “Цар Царів”
Попри те, що часто зустрічаються образи з атрибутикою одразу обох сюжетів, проте, у всіх випадках головним орієнтиром є те, що Великий Архієрей зображений в омофорі, з палицею і митрою (тобто виключно священничому одязі), а Цар Царів – у імператорському лорі і царською короною (тобто як цар).
Михайло Скоп