окремі сюжети
Україна, Львів, ц. Святого Андрія
Реставрація шестиярусного іконостасу Антіна Манастирського 1934 р. із церкви святого Андрія Первозванного на вул. Варшавській у Львові проводилась у 2011–2013 рр.
Керівник реставраційних робіт – Галина Друзюк. Головний художник-реставратор – Петро Скоп. Реставратори: Марія Іванців, Ярема Іванців.
Ікони виготовлені на дикті товщиною 5–6 мм. Ґрунт тонкий. Олійний живопис, золочення. На час надходження на реставрацію іконостас був значно пошкоджений. Руйнувань зазнала основа ікон. Вона складалася з трьох тонких шарів деревини і двох клеєвих прошарків. Уся деревина пошкоджена шашелем, отвори знаходяться як на лицьовій частині ікон, так і на тильній. Більше отворів знаходиться на лицьовій частині творів. Їх особливістю є те, що вони не наскрізні і не співпадають між собою на лицьовій і тильній частинах ікон. Дикта в багатьох місцях розшарувалась і потріскалась, особливо на іконах із зображенням апостолів. У місцях найбільших пошкоджень дошки візуально нагадували папір, адже зберігся лише дуже тонкий шар дикти з лицьової та тильної сторін. Середня частина дикти була майже повністю понищена жуком. Продукти його життєдіяльності висипалися назовні через отвори.
В ході попередніх реставраційних втручань у місцях найбільших втрат живопису було накладено ґрунт з олійним наповнювачем вище авторського шару, який затонували олійними фарбами із заходом на авторський живопис. Тонування не відповідали авторському живопису. Авторський лак потемнів. Різьблене обрамлення у верхній частині іконостаса, виконане з дерева (липи), позолочене, але перемальоване алюмінієвою фарбою на олійному в’яжучому.
У ході реставраційних робіт основу ікон було очищено і укріплено. Пізніший ґрунт і замалювання знято. Потоншено лаковий шар. Виконано ґрунтування, тонування і золочення втрат. Ікони покрито захисним лаковим шаром.
Галина Друзюк